Szanowni Rodzice
W związku z zaistniałą sytuacją zajęcia logopedyczne nie mogą odbywać się w szkole, co nie znaczy, że Wasze dzieci zostają bez terapii. Już na pierwszym spotkaniu uświadamiam Państwa, że terapia z logopedą to jedynie mały ułamek tego, co robią rodzice z dziećmi w domu (wg poleceń logopedy). Pamiętacie Państwo moje porównanie do wizyty u lekarza? Lekarz nie uzdrawia Waszego dziecka ale ustala przyczynę, diagnozuje, wypisuje receptę a Wy, kochający rodzice, systematycznie i konsekwentnie podajecie zalecone leki w określonych dawkach i godzinach. Tak też jest z terapią logopedyczną. Każde dziecko posiada swój zeszyt (receptę), w którym wg potrzeb i danej wady wymowy zawarty jest obszerny materiał do ćwiczeń w domu. Sukcesy w wymowie Waszego dziecka w większości zależą od Waszej pracy z nim w domu (zawsze to podkreślam).
Proszę zachować spokój, nie martwić się, że nie ćwiczą ze mną, tylko na podstawie zadań w zeszycie ćwiczeń powtarzać i utrwalać zawarty w nim materiał. Wiem, że na co dzień nie macie Państwo czasu a teraz jest go troszkę więcej więc zachęcam do intensywnej zabawy z logopedią. Zachęcam, aby ćwiczenia nie ograniczać do powtarzania z zeszytu ale urozmaicić terapię domową zabawami. Można to tego stworzyć wspólnie grę planszową, zrobić domino czy gry Memory lub Piotruś. Można rzucać piłką (tzw. kolanko). Możliwości jest wiele a sami Państwo wiecie najlepiej co lubią Wasze dzieci. Zachęcam do wspólnej zabawy, wtedy efekty- murowane!
W związku z tym – niezależnie od wady, proszę ćwiczyć według zeszytu dane głoski, nadal usprawniać język, wargi, wykonując ćwiczenia oddechowe, ćwiczyć „rurkę”, ćwiczyć td lub już dla zaawansowanych trrr. Podczas ćwiczeń zwracać uwagę, aby język był za zębami (na górze lub na dole, w zależności czy jest to sz,ż,cz,dż czy szcdz lub śźćdź - to też jest w zeszycie!). No i policzki nie mogą się ruszać (co oznacza zły przepływ powietrza).
W razie pytań proszę się ze mną kontaktować, ponieważ jestem cały czas do Państwa dyspozycji. Możecie Państwo pisać „na dziennik” lub wykorzystać stary mail dla rodziców, który nadal funkcjonuje (logopeda82@gmail.com).
Przesyłam też parę materiałów do wglądu.
Pozdrawiam serdecznie, ściskam Wasze dzieci i życzę wielu sukcesów w wymowie, którymi wkrótce wspólnie w szkole będziemy się cieszyć.
A przede wszystkim, życzę zdrowia wszystkim!
Joanna Orłowska, logopeda
I. Ćwiczenia języka
- wymawianie głosek: r, sz, ż, cz, dż wymaga wyspecjalizowanych ruchów języka tj. kląskanie, mlaskanie, unoszenie szerokiego języka do wałka dziąsłowego, przesuwanie języka po wałku dziąsłowym, naciskanie językiem na wałek i rozluźnianie go;
- przy seplenieniu międzyzębowym należy skracać język, a nie wydłużać przez wysuwanie go: "głaskanie" podniebienia(od górnych zębów w stronę gardła), mlaskanie środkiem i czubkiem języka, przyklejanie języka do wałka dziąsłowego i utrzymywanie go w tej pozycji w czasie ruchów żuchwą, "głaskanie" językiem zębów dolnych i górnych od wewnętrznej strony jamy ustnej, lekkie przygryzanie czubka języka;
- do realizacji głoski "l": unoszenie języka do wałka dziąsłowego, "przyklejanie" języka do wałka i głośne "odklejanie" go, "mlaskanie" czubkiem języka o wałek dziąsłowy;
II. Ćwiczenia podniebienia miękkiego
- stosujemy do wywołania prawidłowej artykulacji głosek: k, g, h
- ziewanie, płukanie gardła, chrapanie na wdechu i wydechu, chrząkanie, wymawianie samogłosek przy otwartych ustach, chuchanie, kasłanie z językiem na zewnątrz, mlaskanie środkiem języka, wciąganie policzków, głębokie oddychanie (wdech nosem - wydech ustami);
III. Ćwiczenia oddechowe
- przy seplenieniu bocznym należy zastosować ukierunkowane dmuchanie: przez słomkę (zwrócić uwagę na prawidłowe ułożenie słomki przez środek języka), przez otwór klucza, do butelki (prawidłowe ułożenie butelki na środku rozciągniętych ust),na watkę, piłkę pingpongową, dmuchanie przez rurkę na płomień świecy;
- przy wywoływaniu "r": zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka, dmuchanie na pasek papieru uniesionego na języku za górne zęby;
- przy wywoływaniu głosek "f, w" wydłużanie fazy wydechowej: dmuchanie na watkę, kulkę papieru, piłeczkę, dmuchanie na płomień świecy